Eclesiastul 2

Am zis inimii mele: „Haide! vreau sa te încerc cu veselie, si gusta fericirea.” Dar iata ca si aceasta este o desertaciune. Am zis râsului: „Esti o nebunie!” si veseliei: „Ce te înseli degeaba?” Am hotarât în inima mea sa-mi înveselesc trupul cu vin, în timp ce inima ma va cârmui cu întelepciune, si sa starui astfel în nebunie, pâna voi vedea ce este bine sa faca fiii oamenilor sub ceruri, în tot timpul vietii lor. Am facut lucruri mari: mi-am zidit case, mi-am sadit vii; mi-am facut gradini si livezi de pomi, si am sadit în ele tot felul de pomi roditori. Mi-am facut iazuri, ca sa ud dumbrava unde cresc copacii. Am cumparat robi si roabe, si am avut copii de casa; am avut cirezi de boi si turme de oi, mai mult decât toti cei ce fusesera înainte de mine în Ierusalim. Mi-am strâns argint si aur, si bogatii ca de împarati si tari. Mi-am adus cântareti si cântarete, si desfatarea fiilor oamenilor: o multime de femei. Am ajuns mare, mai mare decât toti cei ce erau înaintea mea în Ierusalim. Mi-am pastrat chiar întelepciunea. Tot ce mi-au poftit ochii, le-am dat; nu mi-am oprit inima de la nici o veselie, ci am lasat-o sa se bucure de toata truda mea, si aceasta mi-a fost partea din toata osteneala mea. Apoi, când m-am uitat cu bagare de seama la toate lucrarile pe care le facusem cu mâinile mele, si la truda cu care le facusem, am vazut ca în toate este numai desertaciune si goana dupa vânt, si ca nu este nimic trainic sub soare. Atunci mi-am întors privirile spre întelepciune, prostie si nebunie. – Caci ce va face omul care va veni dupa împarat? Ceea ce s-a facut si mai înainte. – Si am vazut, ca întelepciunea este cu atât mai de folos decât nebunia, cu cât este mai de folos lumina decât întunericul; înteleptul îsi are ochii în cap, iar nebunul umbla în întuneric. Dar am bagat de seama ca si unul si altul au aceeasi soarta. Si am zis în inima mea: „Daca si eu voi avea aceeasi soarta ca nebunul, atunci pentru ce am fost mai întelept?” Si am zis în inima mea: „Si aceasta este o desertaciune.” Caci pomenirea înteleptului nu este mai vesnica decât a nebunului: chiar în zilele urmatoare totul este uitat. Si apoi si înteleptul moare, si nebunul!
Atunci am urât viata caci nu mi-a placut ce se face sub soare: totul este desertaciune si goana dupa vânt.
Mi-am urât pâna si toata munca pe care am facut-o sub soare, munca pe care o las omului care vine dupa mine, ca sa se bucure de ea. Si cine stie daca va fi întelept sau nebun? Si totusi el va fi stapân pe toata munca mea, pe care am agonisit-o cu truda si întelepciune sub soare. Si aceasta este o desertaciune. Am ajuns pâna acolo ca m-a apucat o mare deznadejde de toata munca pe care am facut-o sub soare. Caci este câte un om care a muncit cu întelepciune, cu pricepere si cu izbânda, si lasa rodul muncii lui unui om care nu s-a ostenit deloc cu ea. Si aceasta este o desertaciune si un mare rau. Caci, drept vorbind, ce folos are omul din toata munca lui si din toata straduinta inimii lui, cu care se trudeste sub soare? Toate zilele lui sunt pline de durere, si truda lui nu este decât necaz: nici macar noaptea n-are odihna inima lui. Si aceasta este o desertaciune. Nu este alta fericire pentru om decât sa manânce si sa bea, si sa-si înveseleasca sufletul cu ce este bun din agoniseala lui! Dar am vazut ca si aceasta vine din mâna lui Dumnezeu. Cine, în adevar, poate sa manânce si sa se bucure fara El?
Caci El da omului placut Lui întelepciune, stiinta si bucurie; dar celui pacatos îi da grija sa strânga si s-adune, ca sa dea celui placut lui Dumnezeu! Si aceasta este o desertaciune si goana dupa vânt.

No comments yet

Lasă un răspuns

